1543-3

1543-4

دکتر محمود مشکين متخصص جراحي ترميمي و کاشت مو با بيش از 25 سال تجربه در اين زمينه جزو اولين پزشک ايراني بودند که تخصص خود را انحصارا محدود به جراحي کاشت مو کردند.
دکتر مشکين يکي از 30 پزشک اول در سراسر جهان بودند که مدرک تخصصي خود را در اين رشته از American’ Board Of Hair Restoration دريافت کردند و عضو انجمن بين المللي کاشت مو مي باشند.
دکتر مشکين مبتکر تکنيک طبيعي کاشت مو به شيوه (مايکرو اسليت) ميباشد.
دکتر مشکين نويسنده دو کتاب در زمينه درمان هاي ريزش مو و کاشت مو مي باشند. و در طي ساليان دراز توانسته اطلاعات زيادي و مفيدي را از طريق مطبوعات- کنفرانس ها – راديو- تلويزيون و Internet در مورد آخرين روش هاي موجود براي درمان ريزش مو و کاشت مو در اختيار جوامع بين المللي قرار دهد تا افراد علاقمند بتوانند براي درمان ريزش موي خود راه و روش صحيح را استفاده کنند.
دکتر مشکين در سال گذشته به خاطر خدمات و مطلع سازي هزاران نفر در سراسر جهان و همچنين به دست آوردن هزاران عمل موفقيت آميز از طرف جامعه پزشکي Real Self مابين 13000 متخصص جزو صد نفر اول قرار گرفته و تقدير و تحسين شده و به عنوان قدرداني اسم ايشان در سال گذشته در تابلوي Times Square نيويورک درج شده بود.
دکترمشکين مدير انستيتوي درمان ريزش مو و کاشت مو در بورلي هيلز – نيوپورت بيچ- گلندل و انسينو مي باشند.
براي اطلاعات بيشتر با تلفن و وبسايت زير مراجعه نماييد:

Tel: (949) 219-0027
Meshkinmedical.com

***

1- چه عواملي باعث ريزش مو مي شوند؟
عوامل متعددي هستند که باعث ريزش مو ميشوند ولي عامل اصلي ريزش مو که ميشود گفت بيش از 90 درصد از عوامل را تشکيل مي دهد ريزش موي ارثي ناشي از هورمون آندروژن ميباشد که به آن اندروژنتيک الوپشيا (Androgenetic Alopecia) گفته ميشود. نشانه هاي اين اختلال ژنتيکي که از پيش تعيين شده شامل تغييرات فيزيکي در مو، از جمله از دست دادن رشد مو، از دست دادن انعطاف پذيري و کشش و بالاخره شکننده و نازک شدن و در نهايت ريزش و توقف رشد مو مي باشد. افرادي که مستعد ريزش مو هستند بخصوص آقايان هورموني بنام دي هيدروتستسترون و يا (DHT) بر ريشه و پياز مو اثر کرده و باعث توقف و ريزش مو مي شود که به آن ريزش موي تيپ مردانه و يا (MPHL) گفته ميشود. و اثر اين هورمون در خانم ها نيز موجود است. ولي رابطه آن با ريزش موي ارثي در خانم ها بطور مستقيم صد درصد تائيد نشده و هنوز در مرحله تحقيق و بررسي مي باشد.
– ريزش موي ژنتيک تيپ مردانه ميتواند از جلو بالاي پيشاني شروع شده و بتدريج به شکل نعل اسب به عقب پيشروي مي کند و يا از وسط فرق و يا سطح فوقاني سر شروع شده و به حالت دايره وار پيشروي بکند. ريزش موي ارثي تيپ زنانه که به آن (FPHL) گفته ميشود اشکال مختلفي دارد ولي معمول ترين آن کم پشت شدن موي سر از ناحيه پشت خط جلو به تدريج تا وسط سر مي باشد. عوامل ديگري که مي تواند باعث ريزش مو بشوند عبارتند از: کم خوني- کمبود آهن بدن- رژيم هاي سخت غذايي- کم کردن وزن ناگهاني – ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن- کم کاري و يا پرکاري غدد تروئيد- شيمي درماني – بيماري هاي طولاني مدت- سرطان ها- عفونت هاي پوستي – برخي از داروها- کشيدگي مو به عقب- جراحات و سوختگي.

1543-6

2- چه درمان هائي براي ريزش مو موجود است؟
درمان هاي موجود براي ريزش مو و يا طاسي سر را ميشود به دو دسته تقسيم کرد:
1- درمان هاي بدون عمل جراحي
2- درمان از طريق جراحي و کاشت مو.
درحال حاضر داروهائي که بطور متداول مصرف ميشود و يکي ميناکسيديل و يا (Rogaine) ميباشد که به صورت محلول روزي 2 بار به سر ماليده ميشود. وديگري پروپيشيا (Propecia) است که بصورت قرص خوراکي مي باشد که روزي يک عدد خورده ميشود، اين دو دارو تنها داروهايي هستند که از طرف وزارت بهداري امريکا براي رشد مو تائيد شده- بنابه گفته شرکت هاي داروسازي اين داروها اثرات محدودي در سطح فوقاني سر و در برخي از افراد ممکن است موثر باشد و زماني که مصرف آن ها قطع شود اثر آنها از بين خواهد رفت. البته افراد بايد قبل از مصرف از اثرات جانبي اين داروها آگاه باشند. دستگاه ليزري بنام (LLC) به حالت برس سر موجود ميباشد که ادعا ميشود ممکن است با ازدياد جريان خون در پوست سر و ازدياد متابوليسم پروتئين سلول ها و لنفاوي به رشد مو کمک بکند. و همچنين تعداد بسيار زيادي داروهاي گياهي ويتامين ها و شامپولهاي مختلف ارائه شده ولي متاسفانه هيچکدام از اين فراورده ها جواب صد درصدي نداده و تنها راه حلي که ميشود نتيجه را واقعا ديد عمل کاشت مو مي باشد.
– درماني بنام PRP وجود دارد که با اين روش خون خود شخص گرفته شده و سرم و پلاکت و … خون با غلظت زيادي جدا شده و به پوست سر تزريق ميشود اين درمان هم مانند بقيه درمان هاي دارويي ديگر جواب صد درصدي ندارد.
– Stem Cell يا درمان با سلول هاي بنيادي
اين روش درماني بيشتر براي سلول سازي درجراحات پوستي و بافت ممکن است موثر باشد ولي هنوز براي رشد مو از نظر علمي ثابت نشده .
– Cloning و يا تکثير مو که اين روش نيز در مرحله تحقيقات قرار داردو هنوز اجرايي نشده است.

1543-7

3- عمل کاشت مو به چه طريقي انجام ميشود و شخص چه مراحلي را طي مي کند؟
عمل کاشت مو بيش از 60 سال است که بطور رسمي انجام ميشود در گذشته بعلت غير طبيعي بودن نتايج و بالا بودن هزينه تعداد معدودي از اين عمل برخوردار بودند، ولي نتايج روز بروز بهتر و تکنيک ها پيشرفته تر شد يکي از اين روش هاي طبيعي کاشت مو را من معرفي کردم درحدود 5 سال پيش بود بنام نوکور ميکرواسليت (Nokor Microslit) که با اين روش واحدهاي مو را از 1 تا 3 با استفاده از ميکروسکوپ با روش طبيعي پيوند ميدهيم.
عمل کاشت مو يک عمل (Outpatient) بدون بستري شدن مي باشد. اين عمل هنگامي انجام ميشود که شخص مشغول تماشاي تلويزيون و يا ميل کردن شيريني ونوشابه مي باشد.
پس از اينکه تعيين شد شخص کانديد خوبي هست، قبل از عمل منطقه اي که مد نظر خود علاقمند و يا قسمت سر که طاس هست تعيين ميشود و انتخاب خط جلوي موي سر با استفاده از قوانين زيبايي و يا (Cosmetic). نوع برداشتن دونور (Donor) يا مو از پشت سر براي کاشت که از قبل تعيين شده انجام ميشود.
امروزه دو روش براي برداشتن مو از پشت سر و يا (Donor) موجود است. يکي متد FUT که با اين روش مقدار موي لازم را به صورت نوار مانند باريک (Strip) از پشت سر برداشته و سپس بروي جاي زخم پشت سر بخيه مخصوصي بکار برده ميشود که کمترين اسکار بجاي مي گذارد، که اگر شخص پشت سر را بتراشد اين اسکار بحالت يک خطي نخ معلوم مي شود. در گذشته بعلت محدوديت ها اين اسکارها بزرگتر بود ولي پس از اين که اين نوار برداشته شد زير ميکروسکوپ هاي مخصوصي اين نوار به واحدهاي موي 1 تا 3 واحدهاي مو آنها به منطقه گيرنده و يا طاس سر منتقل و در هنگام کاشتن و يا پيوند مو واحدهاي مو را بايد با دقت فراواني با زاويه هاي طبيعي و يا بيشترين تراکم کاشته شوند.
روش دوم که به آن FUE گفته ميشود پشت سر شخص کوتاه ميشود و واحدهاي مو را از 1 تا3 را با دستگاه هاي بخصوصي بيرون کشيده و براي کاشتن استفاده مي کنيم.
4- عمل کاشت مو را به چه کساني توصيه مي کنيد؟
افرادي که ريزش موي سرشان ارثي ژنتيک (Androgenetic Alopecia) باشد. فرقي نمي کند چه در خانمها و چه در آقايان افرادي که موي سرشان را براثر تصادفات – سوختگي از دست داده باشند. افرادي که عمل کاشت مو به شيوه قديمي و گذشته داشتند و احتياج به ترميم داشته باشند.
کساني که کشيدگي پوست پيشاني و صورت داشتند و براثر جراحي پلاستيک موهاي خود را از دست داده اند. کساني که احتياج به کاشت ابرو- مژه – ريش و سبيل و يا کاشت موي سينه لازم داشته باشند البته تمام اينها بستگي به داشتن مو در قسمت Donor و يا پشت سر ميباشد.
و همچنين افرادي که در پشت سرشان Donor و يا مو به اندازه کافي نداشته باشند ميشود از موهاي ريش- سينه و پشت و پا برداشت و به سر کاشت.
5- طبيعي بودن نتيجه به چه شرايطي بستگي دارد؟
به دست آوردن نتيجه طبيعي کاشت مو به عوامل مختلفي بستگي دارد از جمله، مهارت و تجربه پزشک متخصص – تکنيک و روش , متدي که استفاده ميشود، مهارت و تجربه دستياران در موقع عمل و همچنين پزشکي که اين کا ر را انجام ميدهد.
آيا بطور تمام وقت و هر روز اين کار را انجام ميدهد و يا اينکه بطور نيمه وقت و اين کار را به عنوان کار جانبي انجام ميدهد.
ما براي هر فردي روش و تکنيک مخصوصي را که مناسب خواسته هاي شخصي – سن فرد- جنس و رنگ مو و پوست – ضخامت و پيچيدگي مو- شکل سر و صورت فرد- مقدار موي موجود در منطقه اهدا کننده (Donor) و در نظر گرفتن شرايط و عوامل بسيار ديگري بکار مي بريم.
بطور مثال اگر فردي موي مشکي و ضخيم داشته باشد و پوست روشن وسفيد ما سعي مي کنيم واحدهاي مو را طوري پيوند بزنيم که با خواب و زاويه هاي بيشتري که نزديک تر به سطح پوست ميباشد بکاريم که جبران اين اختلاف رنگ مو و پوست بشود تا بتوانيم نتيجه طبيعي تري بدست بياوريم.
بطور مثال اگر فردي در سنين پائين احتياج به عمل داشته باشد ما بايد روشي را استفاده کنيم که شخص در سنين بالا هم طبيعي بنظر بيايد.
ما براي به دست آوردن بهترين نتيجه و طبيعي ترين نتيجه همه ساله به سمينارهاي مختلفي مي رويم تا بتوانيم با استفاده از آخرين تکنيک ها وروش ها براي هرچه طبيعي تر آمدن نتيجه استفاده کنيم.

1543-5