1340-2

 

1340-3

«دکترسارگن لازارف» دندانپزشک سرشناس و مخترع 1340-4کاشت فوری دندان، درعالم دندانپزشکی، خدمات انسانی خود را سالهاست انجام داده است، دکتر لازارف با اختراع خود، آرامش و لبخند را بر لبان میلیونها نشانده است، ولی او اینروزها  ضمن همین خدمات پزشکی، با نام هنری سپند، به هنری که سالها در درونش جوشان است روی آورده و با آهنگ فرشته های بی پناه برای «کودکان خیابانی» خوانده است.
وقتی با «سپند» که اینک نام هنری دکترلازارف است و در واقع مبنای تخصص او دندانپزشکی، اختراع کاشت فوری دندان و موزیسین و خواننده را دارد به گفتگو می نشینیم، با همان خلوص همیشگی، با همان لبخند مهربان، از درد انسانها می گوید، از کودکان، از بچه های خیابانی.
بسیاری در آن سوی دنیا فکر می کنند ما در ساحل آرامش لمیده ایم و غم دیگران را نمی خوریم، درحالیکه بسیاری از ما با شنیدن قصه اندوه و دربدری آدمها، از زلزله ها،سیل ها، طوفان ها و از قربانیان دست جنایتکاران در هر نقطه دنیا می گرییم، مهم نیست انسانها درکدام نقطه دنیا دچار یک مصیبت شده اند، مهم نیست بچه های خیابانی سرزمین من، در یخبندان  زمستان و کودکان گرمای تابستان ، با دستهای کوچولوی خود، شاخه های گل، شکلات، آدامس و سیگار به رهگذران می فروشند و زیر چهره بظاهر خندان و آگاه شان، دردعمیقی نهفته است، یا بچه های فقیر و خیابانی  و گرسنه پاکستان، افغانستان، هند. من بعنوان یک پدر دلم برای همه آنها به درد می آید و از همین فاصله دور برایشان اشک می ریزم، کودکانی که بجای آغوش مادر، در سنگفرش ها و گاه شب را به صبح میرسانند و از آینده و سرنوشت خود بی خبرند. بسیاری از این کودکان در سرزمین های مختلف، چون کالایی بفروش میرسند، تا اعضای بدن نحیف کودکانه آنان را حراج کنند.
اسیر دست ظالمه، کودک پاک این وطن
با کوله بار بیکسی به ناکجا رفته به دور
چه قد دلش تنگه واسه، آغوش گرم مادرش
توی نگاه روشنش یه دنیا بغض وخواهشه
این بخشی از ترانه ای است که برای کودکان خیابانی بانام فرشته های بی پناه خوانده ام.
دکتر قربانیانی دوست وهمکار خوبم، که انجمنی برای حمایت از کودکان خیابانی وآواره و بی پناه بنام Sunrise Children را اداره میکند این ترانه را از یک شاعر درون ایران، نیما 1340-5اسفندیاری برایم گرفت، من با خواندن این ترانه، تکان خوردم من بدلیل همین تاثر عمیق ودیدن تصاویر این فرشته های بی پناه، برویش آهنگی ساختم که آرتاش کارتالیان آنرا تنظیم کرد، موزیسین تحصیلکرده ای که در رشته موسیقی دکترا دارد و ترانه ها را با همه وجود حس می کند.
من با کمک این یاران هنرمند و دوستان دوران تحصیلم درایران بهروز خزایی، نسرین وفرزانه آشوری، که با من دراین آهنگ همصدا شدند، در استودیوی مجهز فرخ آهی با مهندس صدای با تجربه ای چون ماساکی، آنرا آماده ساختم.

1340-6

1340-7

وقتی من شروع به تمرین این اثر کردم شهره صولتی دوست وهنرمند خوب، به یاریم آمد و در مراحل واگذاری این شعر تاثیرگذار صمیمانه کمکم کرد.شهرام صولتی هنرمند و دوست دیرین و مشوق خوبم با من به استودیو آمد،در مورد رموز خواندن و تحریر دادن را که او سرآمدش بوده و هست، یاریم داد من هیچگاه این کمک ها را فراموش نمی کنم.
شما یک پزشک سرشناس و مخترع شیوه کاشت فوری دندان هستید و بسیار هم مشغله دارید، چگونه فرصت پرداختن به خوانندگی را پیدا کردید؟
می گوید من حدود 23 سال پیش از طریق مجله جوانان، اختراع خود 1340-8را ارائه دادم و هموطنانم را با این شیوه ابتکاری آشنا کردم من در طی این سالها خدمات خود را به مردم در زمینه تخصص خود کرده ام، همچنان هم خواهم کرد، ولی مکرر احساس کردم، آن عشق به خواندن را که سالها درون گنجه ای حبس کرده بودم، باید بیرون بیاورم، خوشحالم که اولین قدم های جدی خوانندگی خود را هم از طریق مجله جوانان بر می دارم که همیشه در دل مردم جای داشته است.
من اولین فعالیت هنری خود را از 20 سالگی شروع کردم،  در کلاب ها بیس می زدم، تا هزینه های تحصیل خود را در بیاورم، به دانشگاه که رفتم همچنان در کلاب ها برنامه اجرا می کردم، با آهنگهای الویس پریسلی، بعدها با فرهاد وفریدون فروغی شروع کردم، دلم میخواست با اجرای این آهنگها، در اصل یادآوری چهره های محبوب موزیک در دورانهای گذشته ام بود.
سرانجام به اینروزها رسیده ام که دومین آلبوم کامل خود را، با 4 موزیک ویدیو که یکی از آنها از کوجی زادوری و 3 موزیک ویدیوی دیگر از علی و سروش زمانی است آماده دارم. با توجه به سلیقه مردم هم پیش میروم. ولی درواقع خوانندگی را بعنوان منبع درآمد خود بحساب نمی آورم و همین کمک می کند تا من با حوصله ووسواس کارم را دنبال کنم.
یادمان باشد که الهام بخش و مشوق بزرگ من در خوانندگی «مونالیزا» همسرم بوده و هست، که خود بعنوان ملکه زیبایی  برگزیده شد و هنر را خوب می شناسد من حتی آهنگی بنام سجده گاه و با شعری از پال بنیامین برایش ساختم و خواندم.  1340-9