زهره جويا و ترانه هاي هميشه سبز

Javanan-Farahi01

 

 
 

فرهنگ فرهي

زهره جويا
و ترانه هاي هميشه سبز

زهره جويا هر سال كه او از وين به لوس آنجلس مي‌آيد پرمايه تر و عاشق تر مي‌يابمش با شور و شوق بيشتر و دريافت گسترده تر وآگاهي بيشتر درباره ي موسيقي وآينده ي درخشان تري كه در پيش رو دارد از پشتوانه اي استوار در موسيقي برخوردار است به قول خودش گوئي موسيقي با جان وروان او از كودكي درآميخته است در مشهد زاده شد از پدري افغان (محمد زهيح) و با مادري ايراني، دوره ي ابتدايي مدرسه را در زادگاه ش گذراند و چون آينده اش را مي‌شناخت از همان سال ها با ذوق و شوق به دنبال  موسيقي بود بي تامل براي فراگيري موسيقي به اروپا رفت او رابطه اي ژرف با ريشه فرهنگي  پدري داشت و ارتباطي دائم و پيوسته  با فرهنگ مادري كه ريشه هاي مشترك دارند او ابتدا  به كنسرواتوار آمستردام و همچنين كنسرواتوار موسيقي ماستربخت رفت و با تلاش پيگير وذوقي وافر پرواز خود را در افق هاي زنانه دنبال كرد. از اين رو به زادگاه موسيقي و هنرهاي زيباي وين رفت تا كارنامه ي خود را درخشانتر كند چرا كه مي‌دانست جهان موسيقي امروز آگاهي بيشتر وباز هم بيشتر مي‌طلبد مرزهاي فرهنگي در هم مي‌آميزد... شعر تحول گسترده يافته است، و موسيقي خواهر توامان شعر نيز او را همراهي ميكند او در اين اثنا از كنسرواتوار وين در رشته ي اپرا فارغ التحصيل شد و از مكتب استادي چون >مارك ماكنمنتكي جاناماسترو جورجو فاورتو در سيه ناي ايتاليا گذراند و همچنين دوره ي آواز سبك ايتاليايي را در >تري برويزماريو دل موناكوموتسار توامسالزبورك< اتريش به پايان برد.
زهره جويا پرتوان پر شور و ذوق وقتي پشتوانه ي خود را استحكام بخشيد وخود را آماده كندوكاو و پژوهش يافت به كار و تحقيق روي پايه و اساس موسيقي ايران و افغان پرداخت و در سالهاي نخست آمادگي خود با آهنگسازان و نوازندگان برجسته و پرآوازه ي ايران و افغانستان مثل استاد دكتر حسين عمومي، نريمان حجتي، نصرالله گيلاني، بختيار، حميدگلستاني، داود سرخوش استاد حسين آرمان و استاد داوودخان سدوزي و استاد پر آوازه مجيد درخشاني همكاري نزديك داشت و از مكتب آنها بهره ها جست.Javanan-Farahi02
خوب. بديهي است هنرمندي با اين كوله بار سنگين آموزش و تفحص و تتبع در موسيقي و  همكاري با بلندپايگان  قلمرو  موسيقي چه ره آورد دل انگيزي در اين زمينه ها دارد. كه وقتي  به پيشينه ي  هنري او در فروردين ماه 90‌ پرداختيم  بيش از نيم  صفحه از مجله  فهرست كشورها و شهرهايي است كه او كنسرتي برگزار كرده است كه مهم ترين آنها در زمينه ي  ايفاي نقش >مادام باترفلايكوري فان فونتهبانوي زيباي مندون خوانجورج گرشوين< ترانه هاي كريسمس از كشورهاي مختلف كنسرت با گروه باله ي پرژن به سرپرستي  نيما كيان رقصنده و طراح رقص در سوئد و امريكا.
واما در زمينه موسيقي ايراني همكاريهايي داشت با استاد مجيد درخشاني آهگساز پر آوازه كه با استاد شجريان نيز همكاري صميمانه دارد. و؟؟؟جويا كنسرتي برگزار كرد. با موسيقي عارفانه ساخته ي مجيد درخشاني از آلبوم >جوهر عشق.<
او به جلوه هاي تابناك فرهنگ ايران گرايش و دلبستگي دارد از اينرو به دعوت دكتر پرويز ممنون پژوهشگر و تئاتري نامدار به قصه خواني پرداخت و به معرفي آثار بزرگان ادب ايران پرداخت كه با اقبال آنها نيز روبرو شد از جمله اين اثار قطعاتي از منظومه ي نظامي گنجوي بود مثل شيرين وفرهاد، شاهزاده خانم هندي از هفت پيكر قصه خواني براي بچه ها از كليله و دمنه و شهرزاد و هزار و يكشب.
و ... و... وحتي زهره در يك فيلم مستند براي تلويزيون ORF‌ به كارگرداني هوشنگ الهياري به نام >تاثير فرهنگ ايران دراروپا سرزمين بدون كلام<‌، در شماره فروردين ماه سال 1360(2011‌) ‌ زهره جويا در مصاحبه اي با من گفت:
>سرزمين بدون كلامدرلا دوهراولين فوكس< در ماه هاي مارس و آوريل در شهر وين به روي صحنه رفت خود نويسنده داستان كه يكي از موفق ترين درام نويسان  آلماني است طي سفري كه در سال 2005‌ به كابل داشته است تجربه هايش از جامعه افغانستان، شرايط زنان و مردان، تاثيرات جنگ هاي پياپي بر روي مردم را از ديدگان يك نقاش زن بيان مي‌كند زهره جويا  با ايفاي نقش و عرضه ي صدايش پياما~ور دردها، غم ها،اميدها و مقاومت  زنان افغان بود وي ضمن اظهار خوشبختي از همكاري در اين قطعه آن را تجربه اي بي خطر دانست و اظهاراميدواري كردكه تمام زنان دنيا به ويژه افغانستان  بتوانند نقش اصلي و جايگاه واقعي خود را در همه‌ي زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي كسب كند.<
اما كار تازه ي زهره جوياكه مرا بيشتر مجذوب كرد آلبوم >ريشه هاي كهن، برگهاي نوبردي از يادمبا تنظيمي از مهرداد محمود آهنگساز برجسته ساكن اروپا عرضه شده كه زهره جويا با شيوه ي خاص و هنرمندانه خود به آنها رنگ و بوي تازه اي داده است او مي‌گويد: من در وهله اول مي‌خواستم ملودي حفظ شود و شخصيت دروني ترانه هم عوض نشود چون اين ترانه ها خاطره انگيزند، بنابراين  استفاده از موسيقي مدرن و اكوردهاي جديدي كه در آن وجود دارد توانسته اين آهنگ ها را به زمان حال و به نوع موسيقي كه من درحال حاضر روي آن كار مي‌كنم منتقل كند در حقيقت اين سازهاي مدرن به ما اين امكان را داده اند كه انتقال به اين با پاساژهاي قديمي   به شكلي غني و پر محتوي انجام بدهم...
.... زهره جويا هنرمندي است كه در سطح بين المللي نقش پل ارتباطي ميان فرهنگ شرق و غرب را بر عهده گرفته و از انجام اين كار نيز به خوبي در آمده است.<