اخبار هنری ایـران - تهیه از نژاد دهقان

1610-41

درگذشت بزرگ لشگری نوازنده و آهنگساز سرشناس

1610-30

بزرگ لشگری از از نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان سه‌شنبه گذشته ۲۱ فروردین در ۹۴ سالگی درگذشت.
بزرگ لشگری از جمله هنرمندان فعال حوزه موسیقی ایرانی سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. او پس از پایان تحصیلات ابتدایی به موسیقی روی آورد. این هنرمند در پانزده سالگی با تشویق مادرش، برای فراگیری علم موسیقی به فراگیری ساز ویولن مشغول شد و چندی بعد کمانچه را در محضر استادانی چون حسن بهاری و اصغر بهاری که دایی و پسرخاله‌اش بودند آغاز کرد. او در سال ۱۳۲۴ به عنوان سولیست ویولن در رادیو همکاری خود را با این سازمان شروع کرد و با حضور در ارکسترهای هنرمندانی چون رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، ابراهیم منصوری و مهدی خالدی از او دعوت شد که با این ارکسترها نیز همکاری کند.
سرپرستی ارکستر سازهای ملی با همراهی مرحوم مرتضی حنانه، همکاری با برنامه «گلها»، همکاری با هنرمندان مختلف و ساخت چندین اثر موسیقایی از جمله فعالیت‌های زنده‌یاد بزرگ لشگری در عرصه موسیقی بوده است.
مراسم گرامیداشت بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده ویولن، همزمان با زادروز نودسالگی این هنرمند پیشکسوت موسیقی، عصر روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۳ در موزه موسیقی برگزار شد. او در این مراسم در حضور تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان ساز ویولن خود را به مجموعه موزه موسیقی اهدا کرد.

حضور شهاب حسینی و بهروز به نژاد در فیلم «غلام»

1610-32

اینروزها فیلمی در انگلستان روی پرده سینماهاست که در آن شهاب حسینی بازیگر روز سینما با بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بهروز به نژاد همبازی است. درواقع به نژاد بعد از 3 دهه، در فیلم ظاهر میشود.
در این فیلم با نام «غلام» شهاب حسینی در نقش یک راننده تاکسی است و فیلم را میترا تبریزیان عکاس با سابقه ساکن لندن بعنوان اولین تجربه سینمایی اش کارگردانی کرده است و در فیلم بیشتر بازیگران انگلیسی تبار هستند.
بی بی سی فیلم را از حیث روایت شبیه ساخته معروف مارتین اسکورسیزی (راننده تاکسی) می داند و فیلم قصه یک راننده تاکسی است که علیه تبعیضات و خشونت های اطراف خود دست به شورش می زند.

مراسم بزرگداشت محمد علی کشاورز

1610-33

در مراسم ویژه ای در پردیس سینمایی شهرک در تهران، از بیش از 75 سال خدمات هنری محمدعلی کشاورز قدردانی خواهد شد.
این مراسم همزمان با 88 سالگی محمد علی کشاورز، در سالنی که بنام او ثبت میشود، برگزار میشود و بیش از 100 هنرمند سرشناس تیاتر، سینما، تلویزیون و رادیو دعوت شده اند تا در مراسم حضور یابند و چند تن از آنها درباره کشاورز سخن بگویند.
کشاورز چند سالی است که فعالیت چندانی در صحنه های هنر ندارد.

فرهادی ترجیح داد فیلم خود را به کن ببرد

1610-35

مسئولان جشنواره فجر در ایران اعلام کردند از اصغر فرهادی دعوت کردیم فیلم جدید «همه می دانند» را برای حضور در فجر ارسال دارد، ولی او خبر داد که تهیه کنندگان فیلم ترجیح می دهند فیلم در فستیوال بین المللی کن شرکت کند.
دبیر جشنواره فجر گفت ما بسیار اشتیاق داشتیم تا این فیلم را داشته باشیم و در ضمن خود فرهادی هم بعنوان داور در جشنواره باشد ولی او برخلاف سال قبل گرفتار فیلم بود ولی قول داده در سال آینده درجمع داوران جشنواره باشد.

دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه کن

1610-36

به دنبال پذیرفته شدن فیلم «همه می دانند» اثر اصغر فرهادی در فستیوال کن، هفته قبل فیلم «سرنخ» ساخته جعفر پناهی هم در این بخش پذیرفته شد که با زیرنویس فرانسوی ارائه میشود.
در فیلم اصغر فرهادی که در اسپانیا ساخته شده، حاویرباردم و پنه لوپه کروز شرکت دارند.
در ضمن فیلم کوتاه «تاریکی» در ایران در بخش مسابقه فیلم های کوتاه کن جای گرفت فیلم «تاریکی» ساخته سعید جعفریان با بازی گلی مهسا علافر و بانیپال سوشون است.
فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» ساخته آریان وزیردفتری در بخش سینه فونداسیون دانشجویان کن نیز حضور دارد.

اولیوراستون در جشنواره فجر ایران حضور می یابد؟

1610-37

هفته قبل رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد امسال مهماندار فیلمساز جهانی اولیور استون خواهیم بود.
اولیوراستون خود ابراز تمایل کرده در تاریخ 19 تا 27 اپریل، در این جشنواره شرکت کند و مسئولان فجر از هم اکنون در تدارک برنامه ریزی ویژه برای این چهره جهانی هستند تا ضمن حضور در مراسم، خاصه برامکان برگزاری جلسات و سمیناری با حضور او وجود داشته باشد.
اولیور استون خود هنوز هیچ سخنی در این باره نزده است.

فرانکو نرو در راه سفر به ایران

1610-38

فرانکو نرو بازیگر با سابقه اواخر ماه اپریل برای حضور در جشنواره به ایران میرود.
فرانکو نرو بازیگر قدیمی سینمای ایتالیا، که با فیلم های وسترن اسپاگتی به شهرت رسید، در سالهای اخیر در عرصه فیلم های جدی و قابل بحث حضور یافت و در کارنامه اش 200 فیلم جای دارد که کارگردانانی چون جان هیوستن، لوئیزبونوئل تا فرانکو زفیرلی دیده میشوند.
فرانکو نرو با فیلم های «جانگو» و جانگو دوباره می درخشد به شهرت رسید در سال 2012 در فیلم جنجالی تارانتینو (جانگوی از بند رسته) بعد از سالها ظاهر شد. در کارنامه جدید فرانکو فیلم های: نامه هایی به ژولیت (2010) شهر گمشده (2017) جان ویک 2 (2017) جای گرفته و از جشنواره مسکو، میلان جوایز یک عمر دستاورد جایزه گرفته است.

نیکولا پیووانی آهنگساز برنده اسکار در ایران

1610-39

نیکولا پیووانی آهنگساز فیلم «زندگی زیباست» که برنده بهترین موسیقی متن فیلم در اسکار شد، برای حضور در جشنواره فیلم، به تهران می آید.
نیکولا که سابقه همکاری با فدریکو فلینی، مارکو بلوکیو دارد در 25 اپریل در تالار وحدت تهران، با ارکستر ویژه یک اجرای زنده خواهد داشت و بیشتر موزیک متن فیلم ها را که ساخته ارائه میدهد.
نیکولا پیووانی برای 130 فیلم معروف موزیک متن ساخته و در سال 1997 برای فیلم روبرتو بنینی اسکار را بدست آورد.

علی نصیریان: در بازیگری تقلید نمی کنم

1610-40

سرپوش هنری - علی نصیریان که این اواخر با بازی در سریال «شهرزاد» توانست یکی دیگر از نقش های ماندگارش را ایفا کند، سال ۹۴ گفت و گویی پیرامون بازی در این مجموعه داشته که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:
وی درباره شخصیت بزرگ آقا در این مجموعه گفت: این آدم به دلیل جایگاهش و البته اتفاقاتی که پشت سر گذاشته خیلی اشاره‌ای صحبت می‌کند. این آدم مشغله فراوانی در ذهن دارد و از طرفی به خاطر اقتدار و اتوریته‌اش و از سویی سن و سال و کم حوصله‌گی‌اش خیلی اهل توضیح دادن و سر و کله زدن نیست، اون معتقد است من آدمی هستم که حرفم را می‌زنم و شما باید حرف مرا گوش کنید. نمونه‌های مختلفی از این رفتار را در بازی او می‌بینید. در برخورد با همه افراد...
او نگاهی متفاوت به آدم‌های مختلف در هر موقعیتی دارد. مثلاً او با اوباش‌ها، مدل خودشان رفتار می‌کند. نرسیدیم هنوز به آن قسمت ولی در یک سکانس (بزرگ آقا) را می‌بینیم که نشسته و با لات و لوت‌ها کله پاچه می‌خورد و متوجه می‌شویم بزرگ آقا با مذاق و مزاج هر طبقه‌ای همان مدل که آنها هستند رفتار می‌کند و کنار می‌آید...
وی در ادامه درباره درام نویسی در سریال های تلویزیونی نیز عنوان کرد: سابقه کاری ما در این حوزه خب به اندازه غرب نیست. آنها ریشه در این عرصه دارند به اندازه ۲۵۰۰ سال، چرا که این حرفه به یونان باستان بر می‌گردد و آنها وارث این قصه هستند. از ارسطو بگیر تا سوفوکل و... که می‌رسد به بزرگانی چون شکسپیر و مولیر و... از قضا این افراد خودشان بازیگر بودند، تئاتری بودند، یعنی فقط نویسنده نبودند. به همین دلیل تئاتری بودنشان خیلی خوب می‌توانستند شخصیت را بفهمند و بنویسند و آن را در بیاورند. آنها بلد بودند چگونه باید قصه را روایت کنند و این براساس قصه نبود براساس درام بود! یعنی کنش و عمل و حرکت و زندگی را نمایش می‌دادند. ما در این باب چیزی حدود صد و خورده‌ای سال سابقه داریم و قابل مقایسه نیستیم با غرب...
ما در درام نویسی خیلی قوی نیستیم. البته نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه نویسی و نوشتن متن درام یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. درام نویسی با تحقیق و قصه نویسی متفاوت است. آنها جایگاه خودشان را دارند ولی درام نویسی قوانین و اصولی دارد که بسیار هم فشرده و محدود است. در نتیجه باید درام را با اشارات و زبان و دیالوگ نویسی که بسیار مهم است پیش ببریم. اینکه چگونه قصه و دیالوگ‌ها را خرج کنیم بسیار مهم است. اینکه شخصیت‌ها را چگونه تعریف کنیم اهمیت دارد. ما در قصه می‌توانیم هر طور بخواهیم توصیف و تشریح داشته باشیم ولی در درام این فرصت را نداریم. ما باید در درام در یک زمان فشرده تمام مفاهیم را منتقل کنیم. به شخصیت‌ها ساختار انسانی و منطقی بدهیم و...
وی در پایان نیز درباره شخصیت بزرگ آقا افزود: این سریال برای من مثل «میوه ممنوعه» و تجاربی که با مرحوم حاتمی داشتم می‌ماند. اگر چه همه کارهایم را دوست دارم و اصولاً اعتقادی به جایگاه و بالا و پایین در تجربه‌هایم ندارم. نمی‌توانم به کار خاصی اشاره کنم. چرا که من از ۴۹ ـ ۵۰ که وارد عرصه سینما و بعد تلویزیون شدم شخصیت‌های متفاوتی را بازی کرده‌ام که هر کدام برای من جذاب بوده است. هنوز مش اسلام «گاو»، هالو یا سریدار برای من جذاب است. این سریال هم جزو تجارب من با آقای فتحی است که دوست داشتم.